IZYDA

Najbardziej znana bogini starożytnego Egiptu o charakterze antropomorficznym, córka Nut i Geba, żona i siostra Ozyrysa, matka Horusa ( Harsiese). I. występuje w dwóch cyklach mitów: solarnym i ozyriańskim. W pierwszym z nich przedstawiona jest jako ziemska kobieta i wielka czarodziejka, która posiadła moc boską. Kiedy Ra na starość zaczął się ślinić, I. zebrała nieco ziemi zwilżonej tym boskim płynem i uformowała z niej jadowitego węża, który ukąsił Pana Wszechrzeczy. Ra, cierpiąc ogromne męki, wezwał wszystkich bogów, aby go uleczyli, lecz mogła tego dokonać jedynie sprawczyni zdarzenia. I. w zamian za kurację zażądała wyjawienia jej najtajniejszego z imion Ra, co oznaczałoby przelanie na nią całej mocy twórczej i modyfikującej. Pomimo wykrętów stary bóg słoneczny zmuszony był spełnić warunek I. i w ten sposób stała się ona uniwersalną władczynią nieba i ziemi. O wiele bardziej dramatyczny jest drugi cykl mitów pojawiający się w głównym trzonie już w Tekstach Piramid’. I. występuje w nim jako małżonka, współ- władczyni i mścicielka Ozyrysa. Wraz z nim zrodzona przez Nut, w ciągu nowo dodanych do roku dni, została przeznaczona na królową i nauczycielkę rodzaju ludzkiego. Początkowo młodej parze królewskiej wiodło się bardzo dobrze: założyli państwo egipskie, nauczyli ludzi życia w małżeństwie i ustanowili mądre prawa. Wszystko to spowodowało zawiść ich młodszego brata, – Seta, który pozyskawszy licznych wspólników, zorganizował królobójczy zamach. Ozyrys został podstępnie zwabiony na uczcie do przymierzenia pięknego sarkofagu, uwięziony w nim i utopiony w Nilu, a prądy rzeczne i morskie zaniosły go aż do fenickiego Byblos. I. odnalazła go tam po wielu przygodach zamkniętego w jednej z kolumn królewskiego pałacu i sprowadziła do Egiptu, lecz Set – podejrzewając, iż pragnie go ożywić i spłodzić z nim mściciela – porąbał zwłoki brata na 14 części i porozrzucał po całym kraju. I. i jej siostrze Neftydzie (obie przemieniły się w tym celu w kanie) udało się odszukać i z pomocą Anubisa złożyć w jedną całość poszczególne części ciała Ozyrysa, a następnie, pomimo braku najistotniejszego z potrzebnych w tym celu członków, za pomocą magii zaszła w ciążę z niezupełnie ożywionym małżonkiem i w najgłębszej tajemnicy zrodziła mu syna i mściciela ( Harsiese, Ha- rendotes). Następnie wychowywała go wśród nilowych trzcin, a gdy podrósł, przedstawiła go Enneadzie i wspierała w walce o tron Egiptu: uwolniła Horusa od hańby uwiedzenia przez Seta, a wreszcie, zamieniwszy się w przepiękną dziewczynę, nakłoniła uzurpatora do wydania ostatecznego wyroku potępiającego we własnej sprawie.

Dodaj komentarz

Podpis *
Email *
Witryna internetowa