KAMRUSEPA

W mit. hetyc- kiej bogini okresu Starego Państwa. W hatycko-hetyckich tekstach mitologicznych odpowiada hatyckiej bogini – Katahziwuri. K. pełni funkcje bogini-czarodziejki, bogini-uzdrowicielki oraz córki i pomocnicy boga-Słońca Istanu. W mitach anatolijskich często pełni funkcje kapłańskie. Magią potrafi zakląć gniew (np. – Telipinu) oraz choroby i nieszczęścia.

KAMUJ (ajnuski kamui – „duch” lub „bóstwo”)

Duchy przyrody Ajnów (Azja Wsch.) zamieszkujące wszystkie elementy otoczenia: lasy, góry, wody, przede wszystkim niebiańską krainę (k. mosir). Dzielą się na „ciężkie” (bóstwa) i „lekkie” (pomniejsze duchy). Część z nich jest przychylna ludziom, zapraszana odwiedza wioski i przyczynia im dobra oraz zsyła im wieszcze sny, inne wywołują nieszczęścia (wen k.). Posłańcami i pośrednikami w kontaktach z k. są ptaki i niedźwiedzie. K. przybierają też postacie zwierzęce, najchętniej niedźwiedzia, ukazują się w postaci płomieni nad polami bitew. Przodków i bohaterów mitów także nazywano k. (ojno k.), gdyż są to dobre duchy, które zstąpiły z nieba, by wcielić się w pierwszych ludzi. Ojno k. toczą wojny z wen k., przykładem zmagania o Cup K.
„Boginię Słońca”.

Dodaj komentarz

Podpis *
Email *
Witryna internetowa