KRISZNA – „Czarny”

images (1)

Najważniejsze, ósme wcielenie (awatar) indyjskiego boga i Wisznu. W poezji mistycznej przedstawiany jako chłopiec o ciemnoniebieskiej skórze (symbol nieskończoności), grający na flecie. Urodził się jako ósme dziecko – Dewaki i Wasudewy, który był bratem Kunti, żony Pandu. Mahabharata i Wisznu Purana mówią, że Wisznu wyrwał sobie z brody 2 włosy, biały i czarny, weszły one w łono Dewaki i czarny stał się K. Król Kansia na skutek przepowiedni mówiącej, że syn córki jego brata pozbawi go królestwa, postanowił zabijać wszystkie urodzone przez Dewaki dzieci. Dzięki interwencji bogów Wasudewa ocalił K., uciekając z pałacu i potajemnie zamieniając dziecko z urodzoną tej nocy córką pasterza krów Nandy i Jasiody. Ponieważ Kansia chciał wymordować wszystkie nowo narodzone dzieci, Nanda udał się do Gokuli i tam K. wzrastał wraz ze swym, podobnie cudownie ocalałym, bratem Balaramą. Tam, walcząc z demonami, dokonał wielu cudownych i bohaterskich czynów, takich jak zabicie diablicy Putany, demona Tainawartty, węża Kaliji. Zwyciężył też w walce Indrę, a także boga wojny oraz – Siwę, stoczył też w oceanie zwycięską walkę z Waruną. Powróciwszy do rodzinnej Mathury, zabił Kansię i, zstąpiwszy do piekieł, wyzwolił z nich swych 6 wcześniej zamordowanych braci, którzy teraz wstąpili do nieba. Następnie osiadł w Dwarace ze swymi licznymi żonami. Pokonał uzurpatora do tronu. Swe ziemskie życie zakończył zastrzelony przez myśliwego, który wziął go za jelenia. Najważniejszy wątek mitologiczny wiąże K. z Ardżuną. Zaangażowawszy się po stronie Pandawów w ich walce z Kaurawami, zakończonej bitwą na polu Kuru, wystąpił jako woźnica wozu bojowego Ardżuny. Ich rozmowa stanowi treść „hinduskiej Ewangelii” – Pieśni Wzniosłego Pana (Bhagawadgity). K. uczy w niej Ardżunę różnych rodzajów jogi prowadzących do wyzwolenia ze świata cierpienia, a także manifestuje się w swym uniwersalnym, kosmicznym kształcie. Dla wyznawców K. stał się on jedynym bogiem. Powstały ruchy wyznawców (bhaktów) przemierzających kraj, śpiewających i tańczących w upojeniu miłości do boga. Poezja opisująca wydarzenia z życia Kriszny, np. zabawy K. z pasterkami i najbardziej ukochaną Radhą, była rozumiana mistycznie.

Dodaj komentarz

Podpis *
Email *
Witryna internetowa